Brev:
Skemad problematiseret af svampeinfektion
18. oktober 2010
Alder:
6 mdr.
Skemad problematiseret af svampeinfektion
Hej Helen
Synes du giver sådan nogle gode og empatiske svar i din brevkasse, så nu har jeg bestemt mig for også at blive medlem.
Har i første omgang bare lidt spørgsmål angående opstart af skemad. Har en lille nysgerrig dreng på 6 1/2 måned men vi er altså kommet galt fra start. Han var ellers så ivrig, men nu er det som om han er blevet mere mistænksom.
Vi har forsøgt os - med en enkelt pause - siden han var i slutningen af 4 månedersalderen, hvor han var tydlig klar og strakte sig langt efter alt hvad vi selv spiste. Men det bliver ikke rigtig til så meget. Ved enkelte lejligheder har vi fået ham til at spise op mod en halv dl, men bestemt langt fra regelmæssigt, og oftest vil han slet ikke have noget.
For flere uger siden viste det sig at han havde svamp i munden, jeg blev først ordentlig opmærksom på det da han heller ikke ville amme. Efter diverse kure er det stadig ikke rigtig væk... ! (det er sansynligvis trukket i langdrag da han måtte på pencillin mod en lille fistelbyld midt i forløbet, men han er ellers sund og rask) Så der er måske ikke noget at sige til at han ikke synes det er så sjovt med mad, når jeg oven i må give medicin flere gange dagligt, og jeg overvejer om medicinen (myocitin) mon gør ham lidt utilpas. Ja - og så er han også måske vidst ved at få tænder...
Men - Nu skal-skal-skal vi jo ordentlig igang med den alder han har. Han vil bare helst kun ha min mælk. Han vækker mig flere gange natten igenem for at amme og det hele er faktisk ved at være ret hårdt for både mig selv og min dreng, for det er jo tydeligt at min mælk ikke er nok til ham.
Jeg synes efterhånden vi har prøvet på alle tænkelige måder, også at det ikke er mig der giver maden, men intet virker. Ved ikke om han kan mærke at jeg er begyndt at stresse omkring det og det er en del af problemet. Vi har netop været på rejse og hos min mor fik vi ham faktiskt til at begynde at spise, men da vi tog videre var vi tilbage hvor vi slap.
Så ja, om det nu var fordi jeg efter råd fra min sundhedplejerske stoppede med svampemedicin netop mens vi var på besøg, eller fordi min mor havde fokus på at mad skal være sjovt og lækkert og i øvrigt ikke havde den store respekt for kostråd, står hen i det uvisse.
Jeg vil jo heller ikke presse mit barn for hårdt. I øjeblikket prøver vi på at tilbyde mad flere gange dagligt selvom han ikke spiser så meget, synes du det lyder fornuftigt nok? Burde vi tvært imod give ham en pause (igen) ?
Nu jeg har dig også lidt småspørgsmål: Kan han tåle alt man normalt kan som 6 måneder selvom han ikke er kommet ordentlig igang? Eller skal jeg vente med f.eks. kød og fisk?
Han synes faktisk - for det meste - at det er sjovt nok med mad han selv kan holde i hånden, men f.eks. agurkestænger gnaver han rask væk over så han sidder med store bidder i munden han ikke kan tygge, er det ok at give ham det alligevel?
Med venlig hilsen