Skemad problematiseret af svampeinfektion

18. oktober 2010

Alder:
6 mdr.

Skemad problematiseret af svampeinfektion

Hej Helen

Synes du giver sådan nogle gode og empatiske svar i din brevkasse, så nu har jeg bestemt mig for også at blive medlem.

Har i første omgang bare lidt spørgsmål angående opstart af skemad. Har en lille nysgerrig dreng på 6 1/2 måned men vi er altså kommet galt fra start. Han var ellers så ivrig, men nu er det som om han er blevet mere mistænksom.

Vi har forsøgt os - med en enkelt pause - siden han var i slutningen af 4 månedersalderen, hvor han var tydlig klar og strakte sig langt efter alt hvad vi selv spiste. Men det bliver ikke rigtig til så meget. Ved enkelte lejligheder har vi fået ham til at spise op mod en halv dl, men bestemt langt fra regelmæssigt, og oftest vil han slet ikke have noget.

For flere uger siden viste det sig at han havde svamp i munden, jeg blev først ordentlig opmærksom på det da han heller ikke ville amme. Efter diverse kure er det stadig ikke rigtig væk... ! (det er sansynligvis trukket i langdrag da han måtte på pencillin mod en lille fistelbyld midt i forløbet, men han er ellers sund og rask) Så der er måske ikke noget at sige til at han ikke synes det er så sjovt med mad, når jeg oven i må give medicin flere gange dagligt, og jeg overvejer om medicinen (myocitin) mon gør ham lidt utilpas. Ja - og så er han også måske vidst ved at få tænder...

Men - Nu skal-skal-skal vi jo ordentlig igang med den alder han har. Han vil bare helst kun ha min mælk. Han vækker mig flere gange ...

Annonce

... natten igenem for at amme og det hele er faktisk ved at være ret hårdt for både mig selv og min dreng, for det er jo tydeligt at min mælk ikke er nok til ham.

Jeg synes efterhånden vi har prøvet på alle tænkelige måder, også at det ikke er mig der giver maden, men intet virker. Ved ikke om han kan mærke at jeg er begyndt at stresse omkring det og det er en del af problemet. Vi har netop været på rejse og hos min mor fik vi ham faktiskt til at begynde at spise, men da vi tog videre var vi tilbage hvor vi slap.

Så ja, om det nu var fordi jeg efter råd fra min sundhedplejerske stoppede med svampemedicin netop mens vi var på besøg, eller fordi min mor havde fokus på at mad skal være sjovt og lækkert og i øvrigt ikke havde den store respekt for kostråd, står hen i det uvisse.

Jeg vil jo heller ikke presse mit barn for hårdt. I øjeblikket prøver vi på at tilbyde mad flere gange dagligt selvom han ikke spiser så meget, synes du det lyder fornuftigt nok? Burde vi tvært imod give ham en pause (igen) ?

Nu jeg har dig også lidt småspørgsmål: Kan han tåle alt man normalt kan som 6 måneder selvom han ikke er kommet ordentlig igang? Eller skal jeg vente med f.eks. kød og fisk?

Han synes faktisk - for det meste - at det er sjovt nok med mad han selv kan holde i hånden, men f.eks. agurkestænger gnaver han rask væk over så han sidder med store bidder i munden han ikke kan tygge, er det ok at give ham det alligevel?

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.